GLAS & LERA

Välkommen till en blogg om lite allt möjligt....

måndag 11 februari 2013

Snöskottning nu och förr

Man ondgör sig över all snö som faller och hur jobbigt det är att skotta. Kommer att tänka på min pappa som jobbade i skogen. På den tiden,inte så länge sedan 1930-50 tal  fick man skotta sig ner till roten, ibland 1 m snö, av det träd som skulle fällas, hugga ett fällskär och sedan såga för hand.Kvista med yxa och barka med barkjärn.Tunga kläder, vadmalsbyxor, blåblus och storväst, hemstickade vantar där snön fastnade och blev till klumpar.Äta dålig mat , mest mjölmat o fläsk och sova i en dragig koja.Att tvätta sig, mer än ansikte och händer kunde man glömma. Därtill sanslöst dåligt betalt.Skogsbolagen skodde sig på fattiga människor då som nu.Pappa blir 93 år i maj, klar som kristall i huvudet
Själv går man in i värmen, slänger svettkläderna i tvättmaskinen och tar en varm dusch.

3 kommentarer:

  1. Precis så minns jag också från min barndom. Även om min pappa inte arbetade i skogen, så hade jag andra släktingar som gjorde det.
    Härligt att ha en pappa som fortfarande har en redig hjärna!
    Min pappa blev nästan 96 år innan han avled i somras. Han var litet glömsk, men ganska klar fram till sista året.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om gammalt skogsarbete. Det där med att såga för hand. Allt var jobbigt och bökigt men ingen klagade. Vår pappa tog arbetet med årsveden som avkoppling från hans vanliga jobb. Roligt med en pigg gammal pappa. Som du har. Vår kära faster blev 103 år och var klarare i huvudet än alla vi andra ihop. Hon var pigg till två veckor innan hon dog. Alltid positiv och glad. Synd att jag inte ärvde hennes egenskaper. Men man kan ju inte få allt...

    SvaraRadera
  3. Du måste väl mena farfar ,Pappa hade väl inte vadmalskläder vad jag minns

    SvaraRadera