GLAS & LERA

Välkommen till en blogg om lite allt möjligt....

onsdag 20 februari 2013

Pressglas



Varit ute i "boa" idag och försökt att få lite ordning.Hittar med skräckblandad förtjusning farmors pressglasburk som man kan dela och få två skålar.Köpt någon gång på femtitalet i affär´n uppe på byn som hade allt från spik till skära korsetter.Tror alla i byn hade en sån, något nytt som kom.Varför jag minns den med skräck är att man skar sig på dom sylvassa piggarna när man tog isär och satte ihop skålen.Kommer också ihåg att farmor var rädd om burken. Det var andra tider då, inget slitosläng.

3 kommentarer:

  1. Synd att det inte finns sådana där underbara lanthandlar längre. Där man kunde köpa nästan allt. I den lanthandeln som vi handlade i kunde man både köpa bensin och få havren mald i kvarnen alldeles bredvid. Vilken service, va?

    SvaraRadera
  2. Den kommer jag ihåg

    SvaraRadera
  3. Nu skrattar jag gott, för jag har också en sån skål, en avlång klarglas, säkert kristall, men tanken att locket skulle kunna användas som skål också, det har aldrig fallit mig in...hihi. Visst är det lite lustigt. Haft den hela mitt liv, och inte förrän nu, när jag ser din skål i två delar, så fattar jag att såklart kan man göra så.
    Ha en fin söndag
    kram elsamarianne

    SvaraRadera