GLAS & LERA

Välkommen till en blogg om lite allt möjligt....

söndag 29 januari 2012

Stina Sörman född 1910

Mina bedagade tuppar,gjorda i gips och målade.Det gör ingenting att dom är avskavda, snygga ändå tycker jag...Hittar dom tyvärr sällan på loppis och auktion.

Mest känd blev Stina Sörman för sina tuppar, äpplen och hästar. Hon modellerade dem i lera. Många andra figurer också. Gipsgjutare anlitades för att mångfaldigade dem. De levererades hem till ateljén där Stina målade dem i först en grundfärg och sedan med mönster eller blommor. Ett sprakande färgspel som väckte förtjusning och stor uppskattning både i hemslöjdsaffärerna och i inredningsbutiker både i Sverige och utomlands. 

De blev omtyckta festföremål i svenska hem, som plockades fram när det skulle dukas till påsk, midsommar, jul och många andra högtidliga tillfällen.

3 kommentarer:

  1. Papa gjorde dessa åt Stina.
    Saknar min älskade Pappa och den tid som var.

    SvaraRadera
  2. Pappa jobbade med Stina i många många år.Pappa var stuckatör,gipsbildhuggare,jobbade också med Helga Henschen,Astri Taube m.fl. Pappa var den bäste i sitt yrke men fick aldrig det erkännande han borde fått.
    Jag älskade att vara i min Pappas ateljé på Tavastgatan tillsammans med Remo o Chichi som jobbade åt honom. Själv har jag äpplen,duvor,tuppar av Stina.
    Ja,det var en gång en tid,det var engång.

    SvaraRadera
  3. Jag har en duva som designats av Stina Sörman
    Den söker ny ägare

    SvaraRadera